Kan I huske, hvordan tilhængere af afskaffelse af retsforbeholdet op til den danske afstemning den 3. december 2015 buldrede ud med skræmmekampagner om konsekvenserne ved et nej?

Pædofile ville få lettere spil, dansk politi ville ikke længere kunne søge i Europols registre, og en særaftale om fortsat dansk medlemskab ville minimum tage fem-seks år at forhandle. Hvis det overhovedet kunne lade sig gøre.

Det var blot nogle af de argumenter, som danskerne blev mødt med i efteråret 2015. Men den 27. april 2017 blev disse argumenter gjort til skamme. Her vedtog det danske Folketing og Europa-Parlamentet en aftale mellem Danmark og Europol, der sikrer fortsat dansk medlemskab af det europæiske politisamarbejde. Og det endda på vilkår, der fuldstændig adresserer de problemstillinger, som politiet fremførte op til folkeafstemningen.

Den danske aftale er eksempelvis bedre, end noget andet land har opnået – herunder Norge. Aftalen sikrer dansk politi fortsat adgang til at søge i Europols databaser. Aftalen betyder også, at dansk politi fortsat vil være til stede hos Europol i Haag, og aftalen gør ligeledes, at dansk politi stadig har en plads i Europols bestyrelse som observatør. Kort sagt adresserer aftalen alle de bekymringer, der blev rejst af ja-politikerne, EU-begejstrede institutioner og NGO´er samt diverse EU-”eksperter” op til afstemningen om retsforbeholdet den 3. december 2015.

Herunder kan du læse et udpluk af forudsigelser fra eksperter og meningsdannere om chancerne for en dansk Europol-aftale før og efter folkeafstemningen den 3. december 2015:

”Hvis Danmark er lige så heldig som Norge og opnår en lynaftale på halvandet år - hvad der forekommer næsten umuligt - kan vi først komme med i Europol ved udgangen af 2017 eller i begyndelsen af 2018. Mere realistisk kan dansk politi først komme ind i Europol-varmen igen i 2019 eller 2020. ”
Bjarke Møller, direktør i Tænketanken Europa. Politiken 11. januar 2016.

Der findes ikke nogen tredje løsning,« siger Poul Skytte Christoffersen og tilføjer: »Vi ved nu, hvordan den nye Europol-forordning kommer til at se ud, og en særstilling for Danmark eksisterer simpelthen ikke i aftalen. Der er ikke plads til Danmark uden tilvalgsordningen, som vælgerne sagde nej til, i det nye Europol, medmindre man skal til at ændre på det forlig, der nu er indgået efter to-tre års forhandlinger. Og det sker ikke.
Poul Skytte Christoffersen, tidligere diplomat og nu tilknyttet Tænketanken Europa. Berlingske 31. december 2015.

Det første scenarie, der vil blive prøvet af, er, om vi kan få en parallelaftale. Og vi er mange, for ikke at sige et enstemmigt kor af forskere, som siger, at det ser meget, meget svært ud med en parallelaftale. Det er den pæne måde at sige, at det ser umuligt ud.”
Adjunkt på Syddansk Universitet, Henning Bang Fuglsang Madsen Sørensen.

Dybt problematisk, når enhver burde kunne se, at dansk politi får betydelig ringere arbejdsforhold end i dag," siger Marlene Wind og fortsætter: "Politiet siger det, ja, selv Søren Pind advarer mod konsekvenserne. Men alligevel tør japartierne ikke at tage en ny afstemning om Europol, selv om DF er løbet fra sine løfter og ikke har leveret varen med en parallelaftale.”
Marlene Wind, professor, Københavns Universitet. 28. november 2016 i Politiken.